Studiet for deg som er kreativ og nyskapende og som vil lære hvordan man kommuniserer ved bruk av tekst, bilder, film og lyd. Du ønsker å forstå hvilken betydning medier og kommunikasjon har for samfunnet på et kulturelt, sosialt og politisk plan.
-
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du
Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak var poenggrensene
- 53,5 i ordinær kvote
- 48,7 i kvote for førstegangsvitnemål
-
Slik søker du
Du søker på Samordna opptak med studiekode 215 850.
- 15. april: ordinær søknadsfrist
- 1. mars: frist for enkelte søkere
-
Hva lærer du?
Gjennom studiet lærer du å skape, presentere og formidle et budskap i ulike kombinasjoner av tekst-, lyd- og bildemedier.
Du lærer også å reflektere over egne og andres produkter og å forstå medienes rolle i samfunnet. Studiet er altså både praktisk og teoretisk.
Du vil lære mange former for medieproduksjon, men du får også muligheten til å fordype deg i noen produksjonsformer: På studiet er det valgemner i blant annet fiksjonsfilm, dokumentarfilm, streaming, grafisk design og produksjon og design av nettsider.
Det er også et eget valgemne for deg som vil jobbe som kommunikasjonsmedarbeider.
I tillegg lærer du om ulike teorier som forklarer hvordan medier og teknologier fungerer i samfunnet og i kommunikasjon mellom mennesker.
Du lærer om hvordan tradisjonelle journalistiske medier fungerer i forhold til sosiale medier, og hvordan privatpersoner og organisasjoner bruker ulike medier til å kommunisere mot bestemte målgrupper. Denne kunnskapen får du også bruke aktivt i analyseoppgaver.
I denne utdanningen går praksis og teori hånd i hånd. Du lærer både å skape egne produkter og å diskutere det du selv har laget.
Studiet gir deg mulighet til å videreutvikle egne interesser innenfor fagområdet. Noen emner krever obligatorisk frammøte.
-
Studiets oppbygging
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
1. semester
2. studieår
3. semester
-
Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen foregår både i forelesninger og som seminarer med mindre studentgrupper.
Det er mye praktisk arbeid på studiet, både i grupper og individuelt.
I mye av det praktiske arbeidet får du veiledning underveis i arbeidsprosessen.
Noe av gruppearbeidet organiserer du selv, noe av det er det lærere som setter i gang.
-
Praksis
Du kan velge å være i praksis både i i femte og i sjette semester.
Du får hjelp til å finne og søke relevant praksis, men har selv ansvar for å ordne praksissted.
Praksisstedet kan være alt fra tradisjonelle mediebedrifter til små kommunikasjonsjobber i private eller offentlige virksomheter. Her er det mye å velge i.
Praksis er normalt ulønnet.
Praksisoppholdet varer i fire uker i femte semester, og normalt i ni uker i sjette semester, men det kan tilrettelegges hvis du har behov for det.
-
Hva koster det?
Det er ikke studieavgift på dette studiet. Du betaler en semesteravgift hvert semester (student.oslomet.no).
-
Hva kan du jobbe som?
Med en bachelor i medier og kommunikasjon har du mange jobbmuligheter. Det vanligste er å arbeide med informasjons- og kommunikasjonsarbeid og medieproduksjon innenfor offentlig og privat virksomhet.
Noen av jobbmulighetene er:
- kommunikasjonsrådgiver
- grafisk design
- webdesign
- programskaper
- filmproduksjon
- TV-produksjon
- journalist
- starte eget foretak
- faglærer for mediefag i videregående
-
Utveksling
Du kan være ute ett semester på studieopphold og/eller ett semester på praksisopphold.
I fjerde eller femte semester kan du ha et studieopphold i utlandet, mens du i sjette semester kan ta praksis og bacheloroppgave i et annet land.
Du finner informasjon om utvekslingsmulighetene for dette studiet på studentsidene
-
Videre studiemuligheter ved OsloMet
Studiested
Spørsmål om utdanningen?
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.